Valitse kieli:
Select Language:
Välj språket:
.
Ylikuorman ajamisella tavoitellaan yleensä taloudellista hyötyä. Ylikuorma voi olla myös tahaton, esimerkiksi väärästä rahtikirjamerkinnästä johtuen. Joka tapauksessa ylikuorma vaarantaa kuljettajan ja muiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuuden. Ylikuorma myös rasittaa ajoneuvoa kohtuuttoman paljon. Kuorma-auton alusta, jarrut, jousitus, moottori ja renkaat joutuvat kuormitukselle, johon niitä ei ole suunniteltu. Esimerkiksi jarrutusmatka pitenee, koska jarruja ei ole suunniteltu liian painavalle kuormalle.
Ylikuormamaksu määrätään ajoneuvon omistajan maksettavaksi. Jos ylikuorma on ajoneuvoyhdistelmässä, ylikuormamaksu määrätään vetoauton omistajan maksettavaksi. Jos ajoneuvo on toisen pysyvässä hallinnassa, maksu määrätään kuitenkin haltijan maksettavaksi. Ajoneuvon kuljettaja voidaan velvoittaa maksamaan ylikuormamaksu maksuvelvolliselle vain, jos kuljettaja tahallaan vastoin maksuvelvollisen ohjeita on kuljettanut ylikuormaa tai poikennut reitiltä, jolla kuormaa olisi saanut kuljettaa. Ylikuormamaksu määrätään kuljetustehtävän antajan maksettavaksi, jos hänen rahtikirjaan ilmoittamansa tai muutoin antamansa kuorman painoa tai tilavuutta koskeva virheellinen tieto on johtanut ylikuorman syntymiseen.
Ylikuormamaksu määrätään, jos ajoneuvon suurin sallittu kokonaismassa ylittyy yli 5 prosenttia. Vaihtoehtoisesti akseliin tai teliin kohdistuva ylikuormamaksu määrätään, jos akselin tai telin suurin sallittu massa ylittyy yli 10 prosenttia. Ylikuormamaksu määrätään suuremman ylityksen mukaan. Ylimenevästä kuormasta sakotetaan seuraavan kaavan mukaan:
Jokaiselta ylityksen täydeltä sadalta kilolta 30 euroa
Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta maksu on kuitenkin 90 euroa
Jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 120 euroa