Valitse kieli:

Select Language:

Välj språket:

Suomen lippu the union jack the Swedish flag

.

Förmågan är det du kan göra.
Motivationen styr det du gör.
Attityden bestämmer hur bra du gör det.

-Lou Holtz

Ambitioner och motivation hör ihop. När man har en ambition, agerar man sannolikt för att uppnå den. Man är färdig att kämpa för sådana saker, som man upplever viktiga och som man anser vara möjliga att nå. Man motiveras av olika saker. En del vill uppleva framgångar, en del försöker undvika att misslyckas. En del av eleverna vill göra sig till för läraren eller sina vänner. Ofta är eleverna intresserade av att lära sig köra för den kortfristiga nyttan, som att genomföra körprovet och genom det att kunna röra sig fritt. Den livslånga nyttan av säkerheten tycks vara avlägsen och därför mindre i tankarna.

Anser du det som ett meningsfullt mål att lära sig ett säkert körsätt?

Förarutbildningen siktar på ansvarsfullhet

Huvudmålet med förarutbildningen är att främja elevens utveckling till en ansvarskännande förare. Ansvarsfullhet handlar om säkerhet, socialt ansvar, ekologi och förarens vilja att utvärdera sin egen verksamhet och dess konsekvenser.

Säkerhet

Auto-onnettomuus

En ansvarsfull förare behärskar motorcykelns placering, riktning, hastighet och kan trafikreglerna. Han eller hon kan köra självständigt och planmässigt. Föraren identifierar också risker som orsakas av föraren själv, andra trafikanter, motorcykeln och trafikmiljön och strävar efter att anpassa sitt eget körande efter dem, exempelvis genom att sänka sin körhastighet. Att förutse och förebygga risksituationer är förarens viktigaste ansvar.

Socialt tänkande

Ruuhkainen tie sateessa

Socialt tänkande i trafiken innebär att föraren agerar enligt de normer som främjar säkerheten, respekterar de övriga trafikanternas rättigheter, kan förutse andra trafikanters åtgärder och fungerar även själv förutsebart - samt kan hålla sina egna känslor under kontroll. Det är särskilt viktigt att beakta de mest utsatta parterna i trafiken: barn, äldre och personer med funktionshinder.

Ekologiskt tänkande

bensa-hanoja

Föraren har också ansvar för miljön. Han eller hon skall vara medveten om betydelsen av sina egna handlingar beträffande både ekonomisk körning och minimering av de miljöolägenheter som bilen orsakar. Dessutom ska föraren vara medveten om vilken koppling ett ekonomiskt körsätt har till säkerheten, exempelvis via observation, anpassning av hastigheten och förutseende. Det ekologiska ansvaret omfattar också förmågan och viljan att fundera om det finns alternativ till användning av bil.

Bedömning av de egna handlingarna

Näkymä kuskin paikalta

Varje elev kommer till förarutbildningen med sin unika personlighet och sitt eget sätt att förhålla sig till saker. Det är inte förarutbildningens uppgift att försöka förändra en människas grundläggande karaktär, och detta vore inte heller möjligt. En ansvarsfull förare förhåller sig dock realistiskt till sin egen körskicklighet och vill utveckla sig själv som förare. En ansvarsfull förare kan förutsättas vara medveten om och beakta de effekter som hans eller hennes personlighet, mål och val har i trafiken, särskilt då de påverkar säkerheten, de övriga trafikanterna eller miljön.

Att identifiera och kontrollera de faktorer i sitt beteende och leverne som anses vara riskfaktorer i trafiken skall särskilt betonas.

Undervisningens struktur och ordning

1. Säkerhetsskolning

  • Teoriundervisning 4 lektioner

2. Studier

  • Självstudier på Webauto
  • Körundervisning minst 5 lektioner

I körundervisningen börjar man med grundläggande hanteringsövningar, varefter man lär sig att hantera trafiksituationer och därefter strävar efter mer självständig körning. Läraren är ansvarig förare under körlektionerna. Eleven ansvarar för sitt eget körskick.

Förarexamen

Den grundläggande förarutbildningen avslutas med förarexamen. Där visar du att du kan hantera kunskaper och färdigheter som hör till förarutbildningen, kan anpassa dem i olika situationer och handla ansvarsfullt i trafiken. Förarexamen består av teori-, hanterings- och körprovet.

Mallikuva opetuksessa käytettävistä tableteista

I teoriprovet utreder man med hjälp av trafiksituationer din kunskap av trafikmärken och dina färdigheter att uppfatta farliga situationer i trafiken. Teoriprovet är ett datorstyrt multimedieprogram. Provet gör du på en tablett.

Till provet behöver du ett undervisningsbetyg samt tillförlitligt identitetsbevis. Examensavgiften och körkortsavgifterna uppbärs på förhand. Dessutom krävs det att Trafi har beviljat dig körkortstillstånd.

Teoriprovet kan du avlägga en månad innan du fyller 16/18/24 år.

Kuva auton sisältä ajokokeen aikana

I hanteringsprovet kontrolleras att du som förare behärskar fordonet i alla typiska situationer som kan uppstå då man kör med en tvåhjuling. Om hanteringsprovet inte kan godkännas måste du ta om det. Efter ett godkänt hanteringsprov kan du först delta vid körprovet.

I körprovet försäkrar man sig om att du klarar av, att på ett tryggt sätt, fortsätta att skaffa körfärdigheter i trafiken på egen hand. Under körprovet är eleven ansvarig förare och man strävar efter att körningen ska vara så självständig som möjligt.

Efter körprovet meddelar examensmottagaren provets resultat. Genom feedback och diskussion vill man att du ska få en realistisk uppfattning om din körning. Körprovet innehåller minst två hanteringsuppgifter, varav en utförs med backningsväxeln.

Om ditt körprov inte kunde godkännas måste du ta om provet. När körprovet är godkänt får du genast ett intyg över avklarad förarexamen som tillsammans med identitetsbevis ger körrätt för en månad. Under den tiden tillverkas det egentliga körkortet, som är i kraft 15 år.

Ditt nya körkort kommer per post.

Lärarens och elevens uppgifter och roller

Lärarens uppgift är att genom sitt eget förfarande främja fullgörandet av förarundervisningens uppgift: elevens utveckling till en ansvarsfull förare. Eleven har ansvaret för lärandet. Det betyder att eleven studerar självständigt, deltar aktiv på lektionerna och bedömer sitt eget agerande.

Som studerande skall du ta eget ansvar för din inlärning. Detta konkretiseras genom att du studerar självständigt, bekantar dig i förhand med körundervisningens innehåll och självutvärderar din egna insats.

Skyldigheter för vägtrafikanter

Allmänna skyldigheter för vägtrafikanter

nuori lapsi juoksemassa tielle pallon perässä

För undvikande av fara och skada ska en vägtrafikant följa trafikreglerna och iaktta den omsorg och försiktighet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafiken får inte i onödan hindras eller störas. Ett fordon får inte köras med omotiverat låg hastighet eller i onödan plötsligt bromsas.

Skyldighet för vägtrafikanter att vara förutseende

En vägtrafikant ska för undvikande av fara och skada förutse andra vägtrafikanters agerande och anpassa det egna agerandet enligt det för att främja en smidig och trygg trafik.