.
Aja ajokaistan keskellä ja katso kauas eteen, niin havaitset ongelmat riittävän ajoissa. Katsomalla kauas, huomaat myös tien pinnassa olevat ongelmat kuten irtosoran tai päällystevauriot.
Soratiellä pito on selvästi asfalttitietä huonompi. Etenkin irtosora voi aiheuttaa ajoneuvon hallinnan menetyksen. Kohdattaessa saattavat irtokivet osua sinuun, joten muista suojata silmät.
Roudan sulaminen keväällä aiheuttaa ns. kelirikon. Kelirikkoaikaan kannattaa varoa tien reunoja, sillä ne saattavat sortua ja suistaa mopon ojaan. Sovita siis nopeutesi riittävän alhaiseksi.
Navigaattori
Navigaattorin käyttö ajon aikana on tieliikennelaissa kielletty, silloin kun se haittaa ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritsee kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.
Kuljettajan on syytä perehtyä navigaattorin käyttöohjeeseen ja harjoitella sen käyttöä ennen ajoon lähtöä. Käytön opetteleminen kannattaa tehdä itselle tutussa ympäristössä ja rauhallisen liikenteen aikana.
Kuljettaja voi valita, haluaako hän ajaa lyhyintä vai nopeinta reittiä. Ensin mainitun valitseminen opastaa usein vähemmän liikennöidyille teille ja nopea reitti käyttää ensisijaisesti päätieverkostoa. Navigaattorin ohjelmointi on suoritettava ennen ajoon lähtöä. Ohjeistuksen muuttamiseksi ajon aikana, ajoneuvo on syytä pysäyttää turvalliseen paikkaan. Maantiekartta on edelleen hyvä apu.
Kuljettaja on vastuussa ajotapahtumasta eikä laitteen antamia ohjeita pidä noudattaa sokeasti.
Jos ajat harhaan, niin toimi rauhallisesti ja etsi sopiva paikka, jossa voit kääntyä takaisin. Kaupungissa kannattaa ajaa korttelikierros päästäksesi takaisin reitille.


