.
Så gott som all trafikinformation hämtas via synsinnet. Effektiv iakttagelseförmåga förutsätter tillräcklig synskärpa. Målet är en effektiv iakttagelseförmåga 360°. Synfältet delas in i centralsyn och periferisyn.
Centralsynen är ett mycket smalt område (ca 3°). Med den görs alla viktiga iakttagelser. När man kör bestämmer den körriktningen. Händerna styr mot den punkt som synen bestämmer.
Periferisynen är bred. När man är stilla, är den ungefär 200°. Med den kan vi inte göra exakta iakttagelser. Med periferisynen uppfattar man rörelser och kraftiga färger. När man kör, mäter den sidoavstånd. När hastigheten ökar blir periferisynfältet smalt (s.k. gränssyn). Ju högre körhastigheten är, desto svårare är det att iaktta effektivt.
För att uppnå ett synfält på 360°, skall vi också iaktta döda vinklar och speglarna.
En erfaren förare ser långt framåt i färdriktningen och saker utanför färdriktningen iakttar han med snabba blickar.
Uppskattning
Att uppskatta hastigheter och avstånd är svårt. Ofta underskattar man hastigheter och överskattar avstånd.


