Valitse kieli:

Select Language:

Välj språket:

.

kuorma-auto täyteen lastattuna

Oikeaoppisella kuorman sijoittamisella varmistetaan kuorman turvallinen kuljettaminen lähettäjältä vastaanottajalle. Väärin sijoitettu kuorma tekee ajamisesta epämiellyttävää ja pahimmassa tapauksessa se voi yksi osatekijä onnettomuustilanteen syntymisessä. Kuorman tekeminen saattaa aluksi tuntua haasteelliselta, mutta toistojen avulla kuljettaja oppii tekemään tasapainoisia kuormia. Turvallisuuden lisäksi kuorman sijoittelussa on myös hyvä ottaa huomioon oikea purkujärjestys, jos purkupaikkoja on useampia. Ensimmäisenä purettava tavara on luonnollisesti sijoitettava kuormatilaan viimeisenä.

Kuorman sijoittelussa on otettava huomioon tiettyjä perusasioita. Kuorma pitää pyrkiä jakamaan kuormatilaan mahdollisimman tasaisesti ja tukea kuorma mahdollisuuksien mukaan etuseinää vasten. Etuseinän on murtumatta ja repeämättä kestettävä vähintään kolmannes ajoneuvon kantavuudesta, mutta kuitenkin enintään 6000 kilon tasaisesti jaettu kuorma. Kuormasta on hyvä tehdä mahdollisimman tiivis ja yhtenäinen ja pyrkiä pitämään painopiste mahdollisimman alhaalla. Tiiviisti lastattu kuorma ja riittävä sidonta varmistavat sen, että kuorma pysyy paikoillaan tiukemmassakin tilanteessa.

Kuorman sijoittamisessa on otettava huomioon myös se, että laissa määritellyt suurimmat sallitut mitat ja massat eivät ylity. Erityisesti painavia kolleja lastatessa on tärkeää ottaa huomioon, että akselimassat eivät ylity. Etupainoinen kuorma rasittaa ohjaavaa akselia tarpeettoman paljon ja saattaa aiheuttaa sen rikkoontumisen tai renkaan puhkeamisen. Takapainoinen kuorma puolestaan saattaa keventää ohjaavia etupyöriä niin paljon, että ohjaus kärsii tai häviää pahimmassa tapauksessa kokonaan.