.
Motorcykelns manöverorgan
A
Kopplingshandtag
Signalering med helljus
Hel/halvljus
Riktningstecken
Ljudsignal
B
Växelvippa
C
Frambroms
Gashandtag
Nödavbrytare
Start
D
Bakbroms
Växeln i friläge
Riktningstecken
Helljus
Varning för motorfel
Motorn överhettad
Bränslenivå
Hastighetsmätare
Kilometerställning
Varvtalsmätare
Manöveruppgifter / manöverprov
Att leda motorcykeln
Innan det egentliga hanteringsprovet börjar leder eleven motorcykeln i en U-sväng.
Hanteringsprovet inleds med åtgärder för låga hastigheter. Alla uppgifter utförs sittande med fötterna på fottapparna eller fotstöden. Dessutom ska den som utför körprovet visa att hen kan lyfta motorcykeln från centralstödet, leda den genom en U-sväng och ställa upp motorcykeln på centralstödet.
Krypkörning
Väjning
Portarna
Bromsning och omedelbar start
Effektiv bromsning
Krypkörning
1. Krypkörning
I uppgiften prövas motorcykelförarens förmåga att behärska motorcykeln i låg hastighet. Föraren skall justera farten genom att samtidigt använda kopplingen (berör ej motorcyklar som saknar kopplingsvippa), gasen och bakbromsen. Farten bör vara så låg att man måste söka balans via små styrrörelser, dock högst 5 km/h.
I uppgiftens slalomdel är banans bredd motorcykelns svängradie +1 m. Examensmottagaren kontrollerar vid behov svängradien genom att leda motorcykeln i en halvcirkel.
I krypkörningen skall man stanna två gånger. Stoppunkterna är märkta med röd färg på bilden. Föraren skall stanna motorcykeln så att framhjulet är vid märket. Man får sätta foten eller båda fötterna samtidigt en gång i marken vid markeringarna.
Provet bedöms i sin helhet med speciell fokus på hur motorcykelns manöverorgan används, balansen, blickens riktning och fötternas ställning på fotpinnarna eller fotstödet.
Krypkörningen består av två delar. Långsamkörning rakt fram i 20 meter och slalom. Ifall en av delarna misslyckas i det första försöket, behöver man endast ta om den delen som misslyckades på nytt.
Väjning
2. Väjning
I provet mäts förarens förmåga att väja för hindret på ett säkert sätt.
Hastigheten bör vara 50 km/h vid den första porten. Uppgiften utförs utan att använda bromsarna och användande åtminstone den tredje växeln (berör ej motorcyklar som saknar kopplingsvippa).
På bilden är möjligheten att väja kring hindret åt andra hållet märkt med en streckad linje. Examensmottagaren väljer innan provet påbörjas på vilken sida hindret skall passeras. Provet bedöms i sin helhet med speciell fokus på blickens riktning och styrtekniken.
Portarna
3. Portarna
I uppgiften mäter man förarens förmåga att behärska motorcykeln i kurvkörning.
Provet utförs i en jämn hastighet på 30 km/h användande åtminstone andra växeln (berör ej motorcyklar som saknar kopplingsvippa). Uppgiften bedöms i sin helhet med speciell fokus på blickens riktning.
Bromsning och omedelbar start
4. Bromsning och omedelbar start
I provet bedöms förarens förmåga att behärskat stanna motorcykeln och därefter direkt väja för hindret.
Bromsningen påbörjas i en hastighet på minst 40 km/h användande åtminstone den tredje växeln (berör ej motorcyklar som saknar växelvippa). Under bromsningen skall man växla till den lägsta växeln och stanna motorcykeln. Föraren får sätta foten eller båda fötterna samtidigt i marken vid stoppunkten och sedan omedelbart fortsätta med väjningen av hindret.
Provet bedöms i sin helhet och man beaktar speciellt användningen av fram- och bakbromsen, växlarna och blickens riktning.
Effektiv bromsning
5. Effektiv bromsning
I uppgiften kontrolleras att föraren kan stanna motorcykeln effektivt och behärskat.
Bromsningen inleds i en hastighet på minst 50 km/h. I provet bedöms bromsningstekniken och den totala bromssträckan, inte punkten var bromsningen påbörjas. Examensmottagaren iakttar också användningen av fram- och bakbromsen, blickens riktning och förarens sittställning.


