Valitse kieli:

Select Language:

Välj språket:

Suomen lippu the union jack the Swedish flag

.

Förarens viktigaste färdighet är färdigheten att förutse. Förutseende baserar sig på effektiv iakttagelseförmåga, att skydda utrymmet och att förbereda sig för andras misstag. Genom att förutse undviker du farosituationerna och det är ekonomiskt att köra.

Grundfaktorer av effektivt iakttagande:

Syn-försprång, med hjälp av vilken du har tid att reagera över problem du har framför dig att blicka omkring, så du får information utanför körriktningen

Skydda utrymmet

Genom att se till att du har ledigt utrymme omkring dig, kan du iaktta effektivare och du har ett utrymme vart du kan förflytta dig när fara hotar.

Ett säkert avstånd till den som kör före dig är i staden två sekunder och på landsvägen tre sekunder. Agerar du så har du alltid "spelrum".

Största orsaken till krockar är observationsfel. Se till och ta hand om att du är synlig i trafiken. Använd t.ex. körutrustning vars färg skiljer sig ur miljön. Använd alltid körljus.

Körhastighet

En stor del av körglädjen med mc får du erfara just i landsvägsfarter. Vackra landskap, dofterna och vindens fläkt gör körningen med motorcykel till en unik erfarenhet.

De högre farterna medför sig dock sina risker. Största delen av de allvarligare olyckorna med mc sker i landsvägsfarter. Den vanligaste olyckstypen är körning av vägen.

De flesta kollisioner kunde förhindras om förarna skulle anpassa situationshastigheten rätt. Allmänbegränsning utanför tätort är 80 km/h, såvida man inte med trafikmärken har angett annat. I Finland är största tillåtna hastighet 120 km/h.

Varningsmärkenas budskap hjälper dig att i god tid anpassa din fart för att kunna köra säkert.

Förnuft eller känslor?

Ovan kan du läsa rubriker om motorcykelolyckor och förstå att de val motoristen gör är av stor betydelse för trafiksäkerheten. Genom att göra förståndiga val minimerar du antalet olyckor och följderna av dem.

Kurvtagning

I landsvägsfarter styr man motorcykeln genom lutning. Du får motorcykeln att luta genom att flytta din tyngdpunkt mot innerkurvan, eller genom att vrida styrstången mot yttrekurvan sk. motstyrning. I allmänhet används bägge styrtekniker samtidigt.

Tilläggsinformation här (på finska), eller här (på norska).

Gör så här:

  • Sänk hastigheten och växla ner till en lämplig växel i god tid före kurvan. Att bromsa eller växla mitt i en kurva kan leda till att väggreppet bryts och motorcykeln börjar glida.

  • Välj de körlinjer som visas på bilden när du svänger till höger och vänster. Var beredd på att väggreppet ändras och på att kurvan kan bli brantare.